Perkahwinan janda anak 2 tidak direstui ibu bapa mertua..apa yang dilakukan mertua buat ramai TERKEJUT!!sampai hati mertua melakukan..

Loading...

Assalamualaikum min…tlg hide kn identiti sy…Ksah sya ni xdela serumit mna tp blh buat mkn ht berulam jantung jgkla..Sya dan psngan dh brkhwn 7thn..Alhamdulillah prkhawinan kmi mmg bhgia wlaupn ssekali dilanda badai..tp kmi ttap brthan..

snggup ssah snang sma2..Sbnarnya prkhwinan kmi x direstui fmly suami..disebabkn status sya seorang janda ank 2..lg 1 umr kmi brbeza 6thn…Sy hnya kje biasa shja tp suami kje gverment.Mak mertua mmg mlarang kras prhbngn kmi..dr mla sya ikt suami blk kmpung dia(Tuk dia prknlkn sya)fmly dia tnjukkn skp protes..sya mmg dh prasan,sya bgtau pda suami..klau fmly xsuka xprlu kmi truskn tp suami berkeras mhu hbungan ni ditruskn..

Nk dijadikn crita suami kna brtgs luar ngara slma 9bln jd dia nak mngikat tali prtunangan dhulu..bla hbs brtugas nt kmi akn khwin..Bncang punya bncang fmly dia ttp xstuju..tp suami ttp berkeras..akhrnya fmly dia trpksa akur..kmi brtunang dlm mjlis yg sgt sdrhana..msa ni sya dah kcik hati bla tgk sirih junjung yg belah phk llki bwa tuk sya..mmg btl2 cincai…sdangkan blah sy dulang brangan bgtu smprna..

sehari sblm mjlis tunang kmi,suami mngadu..mak dia xnk bli kn kek tunang..sya ckp xpela sya yg akn blikn dr kg sya..bla rmbngn dtg bsk,phk llki hnya ambk ltk ats dulang je..

Tu blm kes 2mnggu nk tnang lg..bertekak psl kes cincin tnang bgai(Sya bgtau suami,kta bli sndri je cincin tu).Ok..kmi dh slmt brtnang dan smnggu lps brtnang suami berangkat ke luar ngra..kmi brhbng dgn skype..dgn ym..msa ni xde mslh tmbul cma ada yg mla mnympai crta2 yg xsdp didgr,sya buat xthu.

Hbs 9bln kt tmpt org,suami blk mlysia.Blk je ke sni,dia ajk sya khwin(msa tu mmg duit tgh byk so mmg xde msalah bg dia tuk trus khwn dgn sya)Msalah mla timbul..fmly dia mla cba mnyekat prkhwnn kmi..ada sja yg brlaku..ada sja yg call suami tuk mtk duit,mngadu nak itu ini.Sya tau suami sorng ank dan adk yg baik.Sya xlarang pe yg dia buat..cma sya sllu igtkn dia duit tu smpn..dia bgtau sy kakak dia mtk blikn pti ais,byrkn insuran kereta.

Abg dia plk mtk duit tuk byr deposit mtor 3k..mak dia mtk tuk baiki bhgian dpur rmh.Sya diamkn aje..sya igtkn lg skli dia..smpn duit..dia ckp ok..dia ada bg mak dia dlm 10k tuk mjls prkhwnn kmi..6k dia smpn dlm asb..Dr bln 12 rncng nk khwn tp xjadi..ada je alasan dr fmly dia.Cter2 yg xsdp didgr mkin dtg brtubi2 ketlinga sya.Sya mtk ptus..
hbgn kmi mkn goyah,ada je yg xkena,ada je yg rsa pns..kmi asyk brgduh.Msa kmi brgduh ni la ada yg cucuk jrum..brtpuk tgn dgn hbngn kmi yg bgai retak mnanti belah.Kbetulan sya ada sorang ayh angkt,dia pndai brubat..dia la yg bgtau sruh sya brthan dgn hbngan ni,ada yg cba mmisahkn hbngn kmi.Sya terkedu..

sblm ni sya yg dituduh guna gunakn suami smpai dia xnk tngglkn sya tp hkikatnya lain yg brlaku.Sya bgtau suami..klau sya nk bomohkan dia,lbh baik sya cri org yg berduit,berbaloi la klau nk bmoh pn.Ni dia xde ape2,hnya ada mtor sja sdngkn msa tu ada org yg lg brduit sukakn sya.Suami mcm trsdar,dia blk bncang dgn fmly dia..wlau mcmna sklipn kmi akn khwn awl thn..
Psal blanje tuk prkhwinan dia xnk mtk wlau sesen pn dr fmly dia.Awl thn kmi mla rncng smua brknaan hal2 krja khwn kmi..Dr brg hntran..kndri kndra..

dan smuanya kmi brdua selesaikn.Lngsung xde dptkn bntuan dr fmly dia.2mnggu nk khwn..dia ckp pd mak dia,dia nk duit yg dia sruh mak dia smpnkn sblm ni..luruh jntung bla dia bgtau pd sya duit tu dah hbs mak dia gnakn..

Byngkn duit tu tuk byrn kndri..byrn plmin..tuk duit hntaran..Skli lg sya terkedu..byk dgaan sya kna tmpuh tuk khwin dgn dia.Sya ckp dgn suami,xpe kluarkn duit dr asb dan sya akn sma2 bantu dia.

Rsanya msa tu frust la org yg brkenaan.Msa mjls khwn mmg sya buat mjlis bsr.Swa plmin bsr,ada mkn beradab,ada mjls tkr bju smpai 8psang(tp xterpakai pn).Tgk mka fmly dia lbh2 lg mka mertua msm mncuka.Msa sesi brgambar,kmeraman pnggl fmly blah llki tp smua mnolak xnk brgambr,skli lg sya trasa ht.

Mngkin suami prasan mka sya brubah,dia bgn dri plmin dan prgi mndptkn fmly dia.Lps tu dtgla fmly dia tu pn wkil dr spupu spapat dia,

mak mertua pn ada skli.Brgambarla kmi tp skeping tu je,diaorng bg alsan nk blk awl.Slesai sdh mjls kmi,sya igt bla dh khwin ni mreka dpt trma sya seadanya nmun tekaan sya mleset.Brbgai dgaan yg dtg tp bkn dgaan dr prkra lain,dr fmly suami jgk.Diaorng xprnh fkir pn kmi bru khwn,byk bnda kna brmula dr awl,mjurla sya dh ada kreta dan rmh(rmh swa je)tp smua klngkpn rmh mmg dh sdia lngkp,suami hnya msk cuci kaki je.

Tiap 2mnggu skli msti adengan mtk duit,sya brtahan lg tp sya bgtau suami,dia dh ada tnggjwb xkan la nk bli kprluan yg nth ape2 smua mtk dr dia sdngkn duit pruntukkn tuk mak dia mmg dh diptong stiap bln.Kira sya ni xsekejam mna,sstengah org akn mtk ptong trs elaun tuk mak,sya bkn sejahat tu.Hr brgnti hr..

thn brgnti thn..Thn ni dh 7thn kmi hdp brsma,dr xde apa2 suami dpt bli rmh,dpt bli kreta bru,dpt naik pngkt dan yg plng mmbhgiakn khdran putra ht kmi yg kni brusia 4thn lbh.Dlm 9thn ni,dr kwn..tunang…khwn igt mreka dh dpt trma sya lg2 dgn khdran ank kmi..tp mreka hipokrit,dpn sya smua brmuka mnis.

Sya sdaya upaya cba ambk ht fmly dia,nmun sya ni xprnah elok dimta mreka.Prnh skli sya hdiahkn ibu mertua spasang kain tp hncur lluh ht bla tgk kain tu dia buat tirai tandas..Sjk dr hr tu sya xprnh nk hdiahkn apa2 lg.Sya mngadu pd suami,dia ckp mak dia dh sygkn sya,dh dpt trima sya..sya pndam sja sbb sya bkn buta..sya bkn bdk2 yg xdpt mnlai org ska kta atau x wlaupn mreka smua brmanis muka tp sya mngerti hkikat sbnr..

SAYA BKN MENANTU PILIHAN..9thn sy mmndam rsa..mnelan sgla prbuatan fmly suami..mmekakkn tlinga bla mreka brkta bruk pd sya.Mmg xhbs2 brckp bkn2 tntng sya.Hr rya bru2 ni,

sya dpt tau mak mertua kutuk sya lg,dia ckap suami sya bodoh sbb ikt sgt kta bni..dia mngadu pd si polan sya ni xprnah blk braya rmh dia..sdngkn mmg tiap kli rya sya akn glir2 braya prtma dirmh suami dan kg sya.Apa slh sya sbnarnya?Apa yg mak mertua xpuasht dgn sya sbnarnya?Sya dh xlarat nk kenang..nk igt sgla prbuatan dan cmuhan.

Klau sy crta kt sni mmg jem tlefon anda smua nk scroll dan bca ksah sya.Sya syangkn suami dan ank2 sya.Sya xnk bermasam mka dgn suami sbb mslah yg remeh mcmni tp ht sya skit,kcewa.Sya dh byk brkorban tuk suami,sya yg byk tlg suami dlm sgla hal.Nmpk mcm biasa je msalah sya tp jka dipndam sorng dri

lma2 sya tkut sya xdpt brtahan.Sbr sya ada tahp,sya hnya mnusia biasa dan bkn malaikat.Apa yg perlu sya buat sbnarnya..Sya brsyukur dpt suami yg baik,yg sygkn sya dan ank2,bla mngadu pd suami,suami mnasihatkn sya spya bykkn brsbar..buat xtau..

yg pnting dia tau hal sbnar dan dia mmg xkn tngglkn sya.(Sya tau dia tersepit,disini isteri disana ibu)Rsanya ign je sya seret mak mertua ke pejabat kaunseling..Emmmmmmm…

Klau ada ssiapa yg mnglami nsib mcm sya ape yg korang lakukn ye.Sya dh smpai thp twr ht nk blk kmpg suami..emmm sbb xsnggup nk mnonton lkonan mreka.

Mohon pandangan..Nk kecam ke ape terpulanglah..Ni ksh hdp sya..sya je yg rsa.

Loading...